NOVÁ SÍŤ INFORMUJE (No. 6)

Asen Terziev: Divadlo nesmí zůstávat ve své bublině

Ve středu 22. února začne 15. ročník festivalu Malá inventura, jehož pořadatelem je kulturní neziskovka Nová síť. Je to příležitost prezentovat nezávislé produkce, začínající umělci a manažeři mohou navázat spolupráci se zahraničím, či napříč regiony ČR. Minulý rok byl jedním z hostů festivalu Asen Terziev, divadelní kritik, teatrolog a dramaturg jednoho z největších mezinárodních festivalů Bulharska Varna Summer. Kromě tradičních produkcí se nebojí uvádět i ty divácky odvážnější, několikrát se zde s úspěchem prezentovalo i české divadlo – například soubory VerTeDance či Handa Gote research & development. Bulharsko na českou kulturu slyší, bude tomu i naopak? Příležitost zjistit to budeme mít 28. února ve Venuši ve Švehlovce při „nepohodlném“ představení Mir Vam, které reaguje na migrační situaci v Evropě a které bude na podzim uvedeno i v rámci regionálních částí Malé inventury.

Co si vybavíte v souvislosti s českým divadlem jako první?

Abych řekl pravdu, asociací mám hned několik. Napadají mě hry Václava Havla, tradice českého loutkářství či pražský strukturalismus a jeho velký přínos pro porozumění současnému divadlu. Praha byla rovněž jedním z prvních míst, kde jsem se setkal se současným tancem z celého světa, a to v roce 2002 na festivalu Konfrontace. Později, při účasti na festivalu Malá inventura, jsem si ještě silněji uvědomil význam alternativního divadelního jazyka a prostoru. Také si české divadlo asociuji s experimentováním – mám velice rád divadelní fantazie Jiřího Havelky, Handa Gote research & development, VerTeDance, Jana Mikuláška (mezi jinými). Všechny české produkce, které byly představeny v rámci našeho festivalu, nás oslovily svou odvahou a inovátorstvím.

Jste dramaturgem velkého festivalu a jako divadelní kritik máte možnost vidět spoustu zahraničních produkcí. Dají se najít nějaké paralely mezi bulharskými a českými projekty současného nového divadla?

Samozřejmě. Domnívám se, že tendence jsou více méně stejné. V Bulharsku nám chybí experimentátorství v loutkaření, které je velice často spojováno pouze s tvorbou pro děti. A v čem je Praha daleko před námi, jsou divadelní prostory – my se bohužel nemůžeme chlubit tak vyspělými a technicky vybavenými prostory jako jsou ty, které jsem viděl v Praze – např. Alfred ve dvoře, Ponec, Divadlo Archa, Studio ALTA, La Fabrika atd.

Letos bude na festivalu Malá inventura uveden projekt režisérky Nedy Sokolovské Mir Vam. Sám jste si jej vybral na svůj festival ve Varně. Co vás na něm nejvíce zaujalo? A jak byl přijat bulharskou kritikou?

Na práci Nedy Sokolovské si nejvíce cením toho, jak je zcela oddaná věci – je schopna to přenést na lidi, se kterými pracuje, i do působivého divadelního zážitku. Neda byla první, kdo v Bulharsku začal dělat dokumentární „verbatim“ divadlo; nemyslím si však, že by byly její inscenace tak atraktivní jen kvůli jejich „novosti“ v našem prostředí. Velice oceňuji způsob, kterým se ona a její tým dokážou přiblížit lidem, které studují, že se jim tito lidé opravdu otevřou. Tento velice humánní aspekt její práce je pro mě hodně zajímavý. Někdy může být současné divadlo zaměřené na sociální či politické téma okázalé či spekulativní, to však dle mého názoru není případ Nedy Sokolovské. V Bulharsku byla inscenace Mir Vam velice dobře přijata kritikou – v anketě Literárních novin Nejlepší divadelní události roku 2016 získala téměř všechny hlasy.

V České republice dávají tvůrci stále více přednost uměleckým tvůrčím rezidencím? Je i v Bulharsku taková tendence?

Bohužel ne. S výjimkou Derida Dance Centre (http://www.derida-dance.com/qs/) jsem neslyšel o nikom, kdo by rezidence pro umělce v Bulharsku realizoval.

Co vás v poslední době potěšilo na poli kultury, nebo naopak zklamalo?

To je velice těžká otázka… Můžu říct, že inscenace jako Mir Vam mi dělají radost, protože mi připomínají, co znamená dobré divadlo – je to zkouška empatie, snaha o porozumění sám sobě i ostatním. Zklamání mi přináší nekvalitní divadlo, nebo když kultura či divadlo zůstávají ve své “bublině”. Jestli tedy mohu použít tento výraz, který je poslední dobou tak oblíbený.

Co byste si nejvíce přál?

Přeji si stabilitu a mír v Evropě i ve světě. A překonání bariér, které ničí společnost.

Pravidelný blog Nové sítě publikovaný v internetovém magazínu o současném divadle v kontextu www.divadelni-noviny.cz/



OPEN CALL / NOVÁ KREV 2023OPEN CALL / NOVÁ KREV 2023

BLÍŽÍ SE TŘETÍ ROČNÍK KONFERENCE O SPOLUPRÁCI V KULTUŘEBLÍŽÍ SE TŘETÍ ROČNÍK KONFERENCE O SPOLUPRÁCI V KULTUŘE

VIDEO POZVÁNKY NA KONFERENCI  CULTURE GET-TOGETHERVIDEO POZVÁNKY NA KONFERENCI CULTURE GET-TOGETHER

NOVÁ SÍŤ NA MANAŽERSKÉ REZIDENCI V NORSKUNOVÁ SÍŤ NA MANAŽERSKÉ REZIDENCI V NORSKU

VIDEO ČESKÉHO KULTURNÍHO NETWORKU NOVÁ SÍŤVIDEO ČESKÉHO KULTURNÍHO NETWORKU NOVÁ SÍŤ

ČERVNOVÉ SETKÁNÍ PARTNERŮ NETWORKU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCHČERVNOVÉ SETKÁNÍ PARTNERŮ NETWORKU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH

FESTIVAL MALÁ INVENTURA – KONKURZ (PR manažer/ka)FESTIVAL MALÁ INVENTURA – KONKURZ (PR manažer/ka)

MALÁ LOUTKOVÁ INVENTURA V KUKSU - NOVÁ SÍŤ INFORMUJE (No. 43)MALÁ LOUTKOVÁ INVENTURA V KUKSU - NOVÁ SÍŤ INFORMUJE (No. 43)

PRACOVNÍ KVĚTNOVÉ SETKÁNÍ ČLENŮ NETWORKU NOVÁ SÍŤ SE KONALO NA JESENICKUPRACOVNÍ KVĚTNOVÉ SETKÁNÍ ČLENŮ NETWORKU NOVÁ SÍŤ SE KONALO NA JESENICKU

ZAMĚŘENO NA REZIDENCE: Nová síť informuje No. 42ZAMĚŘENO NA REZIDENCE: Nová síť informuje No. 42

JARNÍ MEETING ČESKÉHO KULTURNÍHO NETWORKU 17. - 19. 5. 2022JARNÍ MEETING ČESKÉHO KULTURNÍHO NETWORKU 17. - 19. 5. 2022

DALŠÍ VÝZVA ART-IN-RES BUDE AŽ NA PŘÍŠTÍ ROK 2023DALŠÍ VÝZVA ART-IN-RES BUDE AŽ NA PŘÍŠTÍ ROK 2023

CHYSTÁME: KONFERENCE CULTURE-GET TOGETHER 2022 O HODNOTĚ PRÁCE V KULTUŘECHYSTÁME: KONFERENCE CULTURE-GET TOGETHER 2022 O HODNOTĚ PRÁCE V KULTUŘE

ONLINE SEMINÁŘ: PRÁVNÍ MINIMUM V UMĚNÍ A KULTUŘEONLINE SEMINÁŘ: PRÁVNÍ MINIMUM V UMĚNÍ A KULTUŘE

DUBEN VE ZNAMENÍ REZIDENCÍ: ART-IN-RES 2022 A ČESKO-NORSKÉ SPOLUPRÁCEDUBEN VE ZNAMENÍ REZIDENCÍ: ART-IN-RES 2022 A ČESKO-NORSKÉ SPOLUPRÁCE

ČESKO-NORSKÝ REZIDENČNÍ PROGRAMČESKO-NORSKÝ REZIDENČNÍ PROGRAM

UMĚNÍM O AKTÁLNÍ SITUACI NA UKRAINĚ A V RUSKU: PROJEKT ZA UKRAJINU PŘIVÁZÍ NETWORK DO REGIONŮ ČRUMĚNÍM O AKTÁLNÍ SITUACI NA UKRAINĚ A V RUSKU: PROJEKT ZA UKRAJINU PŘIVÁZÍ NETWORK DO REGIONŮ ČR

FESTIVAL MALÁ INVENTURA JE V PLNÉM PROUDU DIVADLA A SETKÁVÁNÍFESTIVAL MALÁ INVENTURA JE V PLNÉM PROUDU DIVADLA A SETKÁVÁNÍ

GALERIE: TAKHLE PROBÍHÁ DEVÍTIDENNÍ FESTIVAL NOVÉHO DIVADLA V PRAZEGALERIE: TAKHLE PROBÍHÁ DEVÍTIDENNÍ FESTIVAL NOVÉHO DIVADLA V PRAZE

26. 2. 2022 PROHLÁŠENÍ NOVÉ SÍTĚ K SITUACI NA UKRAINĚ: KONKRÉTNÍ FORMY POMOCI26. 2. 2022 PROHLÁŠENÍ NOVÉ SÍTĚ K SITUACI NA UKRAINĚ: KONKRÉTNÍ FORMY POMOCI

CENY ČESKÁ DIVADELNÍ DNA PRO ROK 2022 JSOU ROZDÁNYCENY ČESKÁ DIVADELNÍ DNA PRO ROK 2022 JSOU ROZDÁNY

DVACÁTÝ ROČNÍK FESTIVALU MALÁ INEVNTURA PRÁVĚ ZAČÍNÁDVACÁTÝ ROČNÍK FESTIVALU MALÁ INEVNTURA PRÁVĚ ZAČÍNÁ

VÝSLEDKY VÝZVY ART-IN-RESVÝSLEDKY VÝZVY ART-IN-RES

CENY ČESKÁ DIVADELNÍ DNA ZAHÁJÍ FESTIVAL MALÁ INVENTURA 2022: JEDNU OCENĚNÍ UŽ ZNÁME!CENY ČESKÁ DIVADELNÍ DNA ZAHÁJÍ FESTIVAL MALÁ INVENTURA 2022: JEDNU OCENĚNÍ UŽ ZNÁME!

KULTURNÍ STRATEGIE V REGIONECH ČRKULTURNÍ STRATEGIE V REGIONECH ČR