Skip to main content

Nová krev na scéně 2023

MUSAŠI ENTERTAINMENT COMPANY

Musaši Entertainment Company je zábavní společnost zabývající se především autorským divadlem, dále pak výtvarným uměním a instalacemi, audiotvorbou, dřevořezbou, výrobou hudebních nástrojů, tradičními řemesly a vedením dílen pro děti i dospělé.

Skupina vznikla na půdě KALD DAMU a ustalujícím aktem bylo uvedení loutkové inscenace Entomologious (2020). Dalším projektem skupiny je soubor miniatur – několikaminutových loutkových inscenací. Hlavními nástroji divadelní tvorby skupiny je vizuální dramaturgie a mlžná přítomnost narativu. Musaši Entertainment Company zasahuje do sféry alternativního divadla (buto-klaunerie Teď když mám dům spálený na popel, vidím lépe na měsíc, 2021; Grunt: Kronika lidové krutosti, 2022) a výtvarných instalací (Voliéra, 3D komixy Dřeva na lyžích a PIDIVANDR).

Stálými členy jsou: Adam Páník, Tereza Havlová a Františka Jesenská. Další členové Veronika Traburová, Boris Jedinák, Matěj Šumbera.

Podporovatelé: Nová síť z.s., DAMU, Alfred ve dvoře / Motus, MČ Praha 7, MKČR, Magistrát Hl. m. Prahy

Autoři fotografií: Čeněk Folk, Martin Špelda, Johana Bártová, Ondřej Vraštil, Tereza Havlová

MAGDALENA MALINOVÁ A KLÁRA VOSECKÁ

Magdalena Malinová a Klára Vosecká tvoří tvůrčí duo, které vytvořilo site specific inscenaci „Holky, můžu poprosit?“ Tento projekt zkoumá samoživitelství z ženské a dívčí perspektivy. Specifickým materiálem, s kterým operuje je holčičí časopis BRAVO. Projekt pracuje hned s několika dokumentárními aspekty, syrovými nahrávkami z rozhovorů s matkami samoživitelkami, s autentickými příběhy herců, kteří s námi sdíleli svoji životní zkušenost a také s problematikou subjektivity vyprávění.

Klára Vosecká je režisérka, která právě ukončuje své studium na Katedře činoherního divadla na DAMU. Ve své divadelní tvorbě reflektuje témata, kterými je animalita, pudovost či násilí ve společnosti. Její tvorbu bychom mohli charakterizovat brilantním citem pro nacházení vtipu a komických situacím, tam, kde se primárně nevyskytují. V divadle DISK právě odprezentovala na území České republiky zcela první uvedení hry Krev na krku kočky enfanta terrible německého divadla i filmu – Reinera Wernera Fassbindera.

Projekty: R. W. Fassbinder: Krev na krku kočky (divadlo DISK, 2022), / M. von Mayenburg: Bang (bakalářská práce, 2021) / W. Shakespeare: Titus Andronicus (Ateliéry Stalingrad, 2016) / R. L. Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Divadlo D21, 2017) / P. Ouředník, I. Kořánová: Europeana (Kampus Hybernská, 2018) / K. Dvořák: Boženka přijede (scénické čtení, Studio Řetízek, 2019) / M. Topolová: Ptáčata (filmová skica v paláci U Stýblů, 2020) / N. Ključarjeva, M. Topolová: Rusko – vagon třetí třídy (site specific scénické čtení, Moving Station Plzeň (2021) / Území nikoho: Holky, můžu poprosit? (performance v kulturním centru Vzlet, 2022) / Překladatelská dílna DILIA (Vila Štvanice, 2022)

Magdalena Malinová je filmovou a divadelní herečkou, dramaturgyní, tanečnicí a performerkou. Vedle studia katedry Alternativního a loutkového divadla vystudovala také divadelní teorii a kritiku. Projekty, na kterých se jako spolutvůrkyně účastní, většinou protkává dokumentární a sociální tematika. Ve vršovickém Vzletu právě uvedla performance Holky, můžu poprosit?, která bourá idylické prostředí kavárny drsnou realitou samoživitelství. Inscenace 30 DNÍ (Studio Alta) se zabývá zkostnatělou českou imigrační politikou. Ve své individuální umělecké tvorbě se Magdalena Malinová zaměřuje na performativní potenciál jídla, jelikož její celoživotní vášní i životní filozofií je pečení. Poslední dvě performance Proces péče a Bezhlavé tělo se věnovaly kynutému těstu, skrze které reflektovaly témata jakými je percepce ženského těla a vnímání času.

Projekty: Den mě oslepí, večer mě utiší, noc mě skryje (Týden duševního zdraví GAMPA, spolek Nesladim, 2022), 30 DNÍ (2021, Studio Alta, Moving Station, Cross Attick), Všechno co tíží smrt (2022, performativní procházka pro Boskovice festival), Bezhlavé tělo (2022, happening pro klauzurní festival Proces), Proces péče (2022, performance pro Klauzurní festival Proces)

Přihlášený projekt:

Holky, můžu poprosit?
„Je to pořád nějakej běh někam. To je na tom to nejhorší. Každý ráno jdete někam vy. Každej ten úkol, kterej musíte udělat, je váš. Každý odpoledne nebo večer ji uspáváte vy a vždycky jenom vy,“ svěřuje se Lenka.

„A oni mi na to řeknou lidi: ‚No to já nechápu, to bych se zabila.‘ A já řeknu: ‚No vidíš to, a já u toho stihnu ještě vychovat dvě děti,‘“ doplňuje Zuzka.

Dokumentární inscenace odkrývající téma samoživitelství z perspektivy dívek, žen, dcer a matek.

Kavárna jako místo prvního rande, místo schůzky s rozvodovým právníkem, místo rozchodu, místo, kde děti pijí limonádu a dospělí flat white, místo setkání přátel i neznámých. Místo, kde se lidé potřebují svěřit. Příběhy od vedlejšího stolu. Za barem stojí idol, kterého si někdo v pubertě vysnil, kterému věřil, a který je opustil. Podává se ochutnávka rozpadu perfektní rodiny.

Inscenace vznikla pod záštitou uměleckého projektu v produkci Vzletu, který kurátoruje Marta Ljubková, Petr Prokop a Jiří Havelka.

Při přípravě tohoto dlouhodobého projektu jsme vyšli z pojmu „slepé skvrny“, který použil ve své stejnojmenné knize sociolog Daniel Prokop. Myslel tím ta místa ve společnosti, o nichž nevíme – přehlížíme je, protože nejsou na první pohled patrná. Z těchto míst pak nejčastěji vzlínají smutek a frustrace. Vzali jsme toto spojení a použili ho volně – hledáme, jaké nezmapované komunity se nacházejí kolem nás.

režie: Klára Vosecká
dramaturgie: Magdalena Malinová
zvuk: Anna Hokešová
hrají: Anastázie Dobrodinská, Klára Lidinská, Štěpán Pospíšil

Podporovatelé: Nová síť z.s., Kulturní prostor VZLET

Premiéra: 31. června 2022 VZLET

60 min, v češtině

Autorka fotek: Tatiana Lvovská

DOMEN ŠUMAN A KOLEKTIV

Mladí začínající umělci, jejichž studium na DAMU se blíží ke konci a rádi by projektem “Až umřu, pusťte mi…” prezentovali jejich tvorbu.

Inscenace Až umřu, pusťte mi… byla poprvé uvedená v rámci letního klauzurního festivalu Proces22. Vznikala pod záštitou KALD DAMU se supervizí vedoucích pedagogů našeho ročníku: Petra Tejnorová, Jiří Adámek, Kristýna Täubelová, Veronika Svobodová. Jedná se o autorskou, kolektivní práci. Zpočátku se autoři obrátili k látce, kterou si pod pojmem kabaret můžeme tradičně představit a vycházeli z notoricky známých i méně povědomých zdrojů, od Cabaretu Freda Ebba a Johna Kendera přes francouzský Kabaret Voltaire až po A. Jodorowského. Později však cítili nutnost hledat svůj vlastní styl a potřebu se vůči stereotypní představě kabaretu vymezit. Naším cílem bylo, mimo jiné, zamyslet se nad kabaretem nejen jako nad zdrojem zábavy. Velmi brzy jsme začali shromažďovat pestrý dokumentární materiál, který v inscenaci zůstal obsažen a tvoří jednu ze základních vrstev. Čerpali jsme z náhodných výpovědí a audio nahrávek našich známých, příbuzných, kolemjdoucích, spolucestujících, pedagogů, spolužáků. Ať už se jednalo o studenta FAMU, přísedícího v nočním podniku, tanečnici ve vlaku, nebo příbuzné na Slovácku. Otázka zněla jasně: Jak si představujete kabaret?

Kabaretní forma nám nabízí možnost přímé komunikace s divákem a příležitost k herecké virtuozitě. Je stále živá, lehká. Snažili jsme se na kabaret pohlédnout nejen jako na formu zábavy. Pokusili jsme se přinést alternativní pojetí tohoto žánru, nový pohled. Chtěli jsme také testovat hranici mezi tím, co je přímé vytváření reality na scéně, ve smyslu vytváření si skutečných překážek, a co je jasně vytvořenou iluzí. Takové gesto jasně testuje diváckou přítomnost.

Přihlášený projekt:

Až umřu, pusťte mi
Máte svůj playlist na pohřeb?

Až umřu, pusťte mi

Uvítejte hravý, alternativní kabaret.

Lidé, kteří bytostně bojují o svou existenci. Dynamický inscenační tvar přinášející téma smrti. Čtyři osoby, míjející se na scéně, setkávající se v absurdních situacích. Někdo hledá pochopení a pozornost, jiný se snaží dokončit svůj výstup, další vždy uteče ze scény, někdo se prostě jen ztratí….

A někomu zkrátka nezbývá nic jiného, než umřít.

Režie: Domen Šuman
Scénografie: Martin Tůma
Herectví: Štěpánka Todorová, Naďa Melková, David Petrželka, Richard Janča
Kostýmy: Anna Nevrlá
Produkce: Karolína Hudská

Podporovatelé: Nová síť z.s., KALD DAMU

Premiéra se uskutečnila v červnu 2022 v rámci klauzurního festivalu Proces22 na DAMU

60 min

KHWOSHCH

Skupina KHWOSHCH vytvořila úspěšnou inscenaci Dinopera (nominace na Cenu Divadelních novin, druhé místo na festivalu Přelet nad loutkářským hnízdem 2021 ad.) a projektem Těžké divadlo navazuje skupina na tuto tvorbu v podobném týmovém složení.

Daria Gosteva je autorkou inscenace Moskva – Dačnoje (Přelet nad loutkářským hnízdem 2022), Vavřinec Němec pak například inscenace Karkůlka aneb jak se do lesa, tak se z lesa těžko. Tomáš Kočí produkčně zajišťoval/zajišťuje projekty Příchozí (Vzlet 2022), Budenebude kůň, KUKOKLI ad. Frieda Gawenda je iniciátorkou hudebně divadelního projektu Hund (Gras FM v berlínské Schaubude) a Mathias Baresel vystupuje se solovým projektem Ted Brasko

Připravovaný projekt:

Těžké divadlo

Těžké divadlo pracuje s extrémně těžkými objekty, jako jsou kmeny a pařezy, kameny, kolejnice, řetězy atd. Cílem projektu je vznik inscenace (nebo přesněji performance), ale na cestě k tomuto cíli plánujeme vytvořit mezifázi – zvukově vizuální instalaci s těžkými kinetickými objekty. Projekt má zkoumat hranice loutkového, respektive objektového divadla, tedy performativního potenciálu těžkých objektů a manipulace s nimi. Používání takto těžkých objektů vytváří nové situace, ve kterých performer animuje objekt, ale naopak i objekt svou vahou animuje parformera.
Tvůrci se v rámci projektu zaměřují na nonverbální divadlo s důrazem na světlo a zvuk. Právě zvuk bude hrát ve výsledném tvaru zásadní roli, mimo jiné protože těžké objekty budou využívány i k vytváření hudby, respektive „zvukové krajiny“. Dramaturgickou inspirací jsou mytologie vícero asijských a severských zemí, ve kterých se motiv těžkých objektů (převážně kamenů, pařezů, kmenů stromů ap.) objevuje v kontextu vzniku světa, narození prvních lidí atd. Inscenační tým má navíc další specifické zkušenosti, kterými se chystá inspirovat, např. horolezectví, cirkus, tradiční Tatranské nosičství atp.

Koncept + režie: Daria Gosteva, Vavřinec Němec, Tomáš Kočí, Frieda Gawenda
Scénografie: Daria Gosteva, Vavřinec Němec
Produkce: Tomáš Kočí
Hudba: Frieda Gawenda, Mathias Baresel
Performeři: Tomáš Kočí, Vavřinec Němec, Daria Gosteva, Frieda Gawenda, Mathias Baresel
Podporovatelé: Nová síť z.s.

Zpět na přehled